Sitodruk

Ta wywodząca się jeszcze ze starożytnych Chin i Japonii technika druku, tak naprawdę ukształtowana została przez Japończyków, którzy wykorzystywali ją do ozdabiania kimon. Także Japończycy opracowali jako pierwsi pierwowzór obecnie stosowanej formy do sitodruku – rama (dzisiaj aluminiowa) powleczona naciągniętą na niej siatką z szablonem.

W Polsce sitodruk upowszechnił się w latach dziewięćdziesiątych XX wieku, wraz z rozwojem rynku reklamowego. Technika ta doskonale wpasowała się, w szturmem podbijające polski rynek produktów, wszędobylskie reklamy. Swój sukces zawdzięcza przede wszystkim wszechstronności zastosowania. Można ją wykorzystywać do wydruku tradycyjnych ulotek, a nawet do druku wielkoformatowego, jednak jej prawdziwym przeznaczeniem jest wykonywanie nadruków na nietypowych przedmiotach wykonanych z innych niż papier materiałów np. na plastykowych lub szklanych butelkach, a także na różnego rodzaju tkaninach. Rozwój maszyn sitodrukowych i ich automatyzacja, pozwoliły na uzyskiwanie większej powtarzalności i dokładności nadruku tego samego wzoru na setkach i tysiącach egzemplarzy tego samego produktu. To też przesądziło o sukcesie tej techniki, wykorzystywanej po dziś dzień i w wielu przypadkach niezastąpionej w wykonywaniu niezwykle modnych nadruków na koszulkach oraz szeregu popularnych gadżetów reklamowych.